Wednesday, 4 March 2020

میرا جسم میری مرضی کا مطلب


میرا جسم میری مرضی کا مطلب
1 میں اس پر جینز پہنچوں یا ساڑھی دھوتی باندھوں یا شلوار اس سے ٹیکٹونک پلیٹوں کو کوئی غرض نہیں ہونی چاہئیے
2 مجھ سے بات کرتے ہوئے میری ٹھوڑی سے چار انگل اوپر دیکھیں چار انگل نیچے نہیں میری آنکھیں آپ کی طرح چہرے پر واقع ہیں۔
3 بس میں مجھے آپ کے نزدیک کھڑا ہونا پڑ گیا ہے تو اپنی کہنی سے میری پسلیوں پر گنتی سیکھنے کی کوشش مت کریں یہ حساب کی کلاس نہیں ہے نہ میں آپ کی میتھ کی ٹیچر ہوں۔
4 اگر آپ مجھ سے پچھلی نشست پر بیٹھ ہی گئے ہیں تو نشست کی ٹیک اور سیٹ کے بیچ سے پیر میری تشریف میں گھسانے سے پرہیز کریں۔ kicking someone's ass کا کیا یہ مطلب آپ غلط سمجھے ہیں اصل مطلب کیا ہے یہ میں آپ کو ایسی کسی کوشش کے نتیجے میں سمجھا سکتی ہوں
5 اگر میرا وزن آپ کی توقع سے زیادہ ہے تو اس کے بارے میں اپنے خیالات اپنے تک محدود رکھیں آپ کا دماغ چھٹانک بھر کا ہے میں نے آپ سے کبھی نہیں کہا۔
6 اگر خدا حافظ کہتے ہوئے آپ کے ہاتھ بڑھا دینے پر میں نے ہاتھ ملا ہی لیا ہے تو اسے چھوڑ دیجیے میں ایک ہاتھ آپ کے ہاتھ میں چھوڑ کر گھر نہیں جا سکتی۔
7 مجھے دوڑتا دیکھ کر اگر آپ کا سانس سینے میں نہیں سما رہا تو فوری ڈاکٹر سے رجوع کریں دل کا دورہ پڑنے کی صورت میں میں سی پی آر کرنے کا کوئی ارادہ نہیں رکھتی۔
8 جسم میں جنسی اعضاء کے علاوہ دیگر اعضاء بھی ہوتے ہیں کبھی ان کے بارے بھی سوچ لیا کریں۔
اس حوالے سے یہ کہنا ضروری ہے کہ اس ضمن میں اس کے علاوہ بھی بہت کچھ شامل ہے اور مجھے بھی اس میں سے بہت کچھ سیکھنے کی ضرورت ہے۔ سیکھتے جائیے صورتحال بہتر ہوتی جائے گی۔
ایک پرانی پوسٹ۔۔۔
منقول

Saturday, 1 February 2020

Why Pakistan loses its best

The writer teaches physics and mathematics in Lahore and Islamabad

Why Pakistan loses its best

TWO weeks ago Pakistan’s only well-known mathematician left for the Western world. He has no plans to return. Since the country has almost no real mathematicians — a bare half a dozen or less — the loss was huge. But who cares? Preoccupied by politics of the boot, busy gorging imported luxury products, and feverishly preparing for travel to the hereafter, our moribund culture is indifferent to math or physics.
But in living and vibrant cultures, both new and old, mathematicians and theoretical physicists are seen very differently. In millennia past, Pythagoras and Plato were cult leaders who saw in geometry the wondrous key unlocking the universe’s secrets. They demanded from their students accurate definitions, clearly stated assumptions, and logical deductive proof — the very stuff that makes mathematics the queen of sciences and the mother of physics. Everything in the modern world from spacecraft and internet to pharmaceuticals and chewing gum owes itself to such rigorous mental training.
Below is a story for all who wonder why Pakistan sorely loses out in the modern world, why its universities consistently fail to keep our best and brightest, and why there’s no genuine culture of learning and research. While it’s about just one person, there are countless stories of others who returned to Pakistan but eventually gave up.
Around 1994-1995, I received a handwritten letter from someone saying he was deeply interested in studying theoretical physics. It was signed by some Amer Iqbal. Filled with neatly written formulae, it seemed moderately interesting but little more. I replied, suggesting he visit.
This is the story of Pakistan’s most recognised mathematician and why we finally lost him.
Weeks later, a tall lad in his late teens walked into my office at Quaid-e-Azam University. I was then teaching a subject called quantum field theory whose comprehension requires years of mathematical preparation. The boy seemed bright but I said he wouldn’t be able to follow my course. I was wrong. He rapidly self-studied the needed background and, to my amazement, was soon picking out my occasional mistakes on the blackboard.
Delighted, I suggested MIT for a PhD. Although all its departments are extremely competitive, MIT’s departments of theoretical physics and mathematics can be terrifying. Even with 100 per cent perfect GRE scores and excellent grades, overseas candidates have a hard time getting in and then surviving. Fortunately, I had colleagues on the MIT faculty with whom I had either collaborated on research or who had been on my PhD committee. After an initial hiccup it all worked out and Amer was on his way.
The rest is history. His PhD research and a series of brilliant papers soon established Amer in high academia. MIT’s Professor Jeffrey Goldstone — of Goldstone Boson fame (the Higgs Boson or so-called God Particle derives from the Goldstone Boson) — is also famously frugal for words. But in a corridor encounter about 20 years ago, he somehow strung together enough of them to gruffly bark a “thank you” at me for sending Amer to MIT. At the next stage, Steven Weinberg — who co-shared the 1979 Nobel Prize with Abdus Salam and Sheldon Glashow — invited him for post-doctoral research at the University of Texas (Austin).
The young man was flowering. During short subsequent visits to the United States from Pakistan, he was co-authoring papers with the world’s outstanding mathematicians (Okounkov, Yau, etc) and famous string-theory physicists (Vafa, Zwiebach, etc). Only practitioners in the super stratified world of high science can understand what this really means. Amer Iqbal is still the sole Pakistani invited to lecture at high-level meetings on problems at the interface of theoretical physics and mathematics.
None of this cut much ice with his colleagues in Pakistani institutions. Six years of teaching and research at Lums (2009-2015) ended with Amer’s forced resignation and unceremonious exit. Some of his peers — jealous intellectual midgets — were threatened by his academic stature and conspired against him. Lums has never explained why he was fired.
The next stint — at the Abdus Salam School for Mathematical Sciences (AS-SMS) in Lahore — lasted another five years and ended no better. Instead of a regular appointment, he was given a year-to-year contract, a situation leaving appointees vulnerable and forced to curry favour with higher ups. For Amer that was out of the question.
But it was his exposing a mega-scandal that ended everything. Readers are referred to my Dawn article, ‘Our ghost mathematicians’, which tells how at least Rs638 million were paid in fake salaries at AS-SMS. I began the article saying: “To be named below are several persons who would have ended up behind bars in any country where there is rule of law. Several others — whether complicit or negligent — would be shamed, reviled and removed from their current official positions. Knowing that nothing will happen here in Pakistan, this is still a story I must tell.”
That story was told and indeed nothing happened — except that Amer’s contract was not renewed. One hears that HEC has launched a scam investigation. But committees are made to whitewash crimes, not to catch crooks.
Nevertheless, the truth filtered out. Days later my Dawn article was picked up by BBC. Its diligent researchers located several European ‘ghost mathematicians’ from 10 years ago as well as the former director of AS-SMS who ran away with the loot (of course, he denies it). In essence this BBC report (accessible at https://www.bbc.com/urdu/pakistan-50490259) corroborated Amer’s extraordinary 456-page investigative report. Earlier posted on the AS-SMS official website, it was removed last month. Presumably this is to protect others complicit in the heist at AS-SMS.
Pakistan’s universities — all of them — are cesspools of political filth and intrigue. In a system with perverted values and nonsensical selection criteria, duffers who fail at all else become lauded university professors. Today they rule the roost. Even if Pakistan somehow attracts back its best and brightest from foreign lands, they will soon leave unless our universities can be made to respect the rule of law and operate on principles of strict merit, fair play and transparency. It is hard to see how any of these conditions can be met in the near future.
The writer teaches physics and mathematics in Lahore and Islamabad.
Published in Dawn, February 1st, 2020

Saturday, 14 September 2019

The Bombay Motor Car Co. Ltd. was formed in 1904






The Bombay Motor Car Co. Ltd. was formed in 1904 to sell & service motorcars. By 1913 there were over 1500 regd. motor car owners in the Bombay Presidency. The cost of obtaining a driving licence was Rs.2/- & it needed to be renewed every year.
In 1927 petrol was avble in Presidency towns. BMCCL had branches/agents to sell petrol in Peshawar, Rawalpindi, Lahore, Jullunder, Umballa, Delhi, Agra, Cawnpore & Lucknow. Manuals were published to advise Europeans wanting to drive in India incl. helpful Hindustani phrases.
"Usually a prudent native stops, dismounts, and draws well to the side as a car goes by. Everything gives way to the motor car in India, particularly if driven by a white sahib...Finally, the motorist should be warned that in the Bombay and Madras Presidencies there exists the old-fashioned and irritating system of raising funds for the upkeep of the roads by the establishment of toll-houses every few miles. The usual charge is eight annas". From India for the Motorist - 1913.
Hament

Pakistani Middle Class, Wily but not wise:

Pakistani Middle Class, Wily but not wise:
پاکستانی درمیانے طبقے کا فکری دیوالیہ پن منافقت کا ایسا روپ دھار چکا ہے جس کی مثال شاید ہی کسی اور ملک میں ملتی ہو. سوشل کلاسز کی .
تقسیم تعلیم, پیشہ, آمدنی اور رہائش کا محل وقوع پر ہوتی ہے.
‏مڈل کلاس ہر معاشرے کی ریڑھ کی ہڈی ہوتی ہے لیکن معذرت کے ساتھ پاکستانی مڈل کلاس منافقت اور چھچھورے پن کا ایسا استعارہ بن چکی ہے جسے کیس اسٹڈی کےطور پر دیکھنا چاہیئے. کسی بھی معاشرے میں تین بنیادی سوشل کلاسسز ہوتی ہیں اپر, مڈل اور لوئر. اسوقت چونکہ موضوع مڈل کلاس ہے____

‏___تو باقی طبقوں پر بحث کسی اور وقت کے لیئے اٹھا رکھتے ہیں, کیونکہ لوئر کلاس کے پاس اختیارات نہ ہونے کے برابر ہیں اور اپر کلاس (اکثریت) کا سوائے پیسہ بٹورنے کے اور کوئی دوسرا مقصد نہیں.
‏مختلف شعبے جن میں اساتذہ, شاعر, ادیب, سائئسدان, ڈاکٹر,وکلاء, ججز,انجینئر, نوکر شاہی, فوج , تعلیم اور دیگر شعبوں میں مڈل کلاس کی اکثریت ہوتی ہے, یہ ملکی ترقی اور معاشرے کی مثبت زہن سازی میں سب سے اہم کردار ادا کرتا ہے مگر پاکستان میں مڈل کلاس کا کردار انتہائی گھناؤنا ہے.
‏ہماری مڈل کلاس تعلیم صرف نوکری حاصل کرنے کا ذریعہ سمجھتی ہے اور اسکے لیئے ہر وہ حربہ استعمال کرتی ہے جو اخلاقیات کے منافی ہی کیوں نہ ہو. طالبِ علم تو ایک طرف انکے والدین اخلاقیات کاجو جنازہ نکالتے ہیں وہ قابل دید ہے۔
‏بچوں کے اساتذہ یا بااثر افراد سے بچوں کے لیئے اچھے نمبروں اور اچھے کالج یونیورسٹی میں داخلہ کی سفارش, رشوت, دھمکی, منت سماجت وغیرہ. سب سے کمال بات یہ ہے کہ یہی طبقہ میرٹ کا ڈھول صبح شام پیٹتا ہے. تعلیم حاصل کرنے کے بعد بھی___
‏__اس طبقے کا رویہ اپنے ماتحتوں,غریب رشتہ داروں یا گھریلو ملازمین کے انتہائی توہین آمیز اور شرمناک ہوتا ہے.انکا بیان اور عمل ایک دوسرےکی ضد ہیں. ناانصافی, میرٹ کا قتل,کرپشن مالی یا فکری دونوں ہی میں یدِطولیٰ رکھتے ہیں. غرض یہ کہ منافقت اور چھچھورا پن اس کلاس کا طرہ امتیاز ہے.
‏ہمارےصحافی,وکلاء,فوجی آفیسرز,بیوروکریسی,عدلیہ یہ مڈل کلاس کوئی نہ کوئی واردات کرتی نظر آئےگی.چالاکی,چاپلوسی, خوشامد میں ماہر,پیسہ بنانے کا ہر حربہ جائز سمجھتی ہے.کہتے ہیں آنکھوں دیکھی مکھی نہیں نگلی جاتی مگر یہ کلاس(سب نہیں)غلاظت کےڈھیر ڈکار لیتی ہےاور شرمندہ بھی نہیں ہوتی.
‏اس کلاس کا تکیہ کلام ہےکہ یہ قوم ڈنڈےکی ہےان کی خواہش ہےکہ ہزاروں لوگوں کو پھانسی لگادو سب درست ہو جائےگا.کسی انسانی اجتماعی نظام کے بجائےکسی سپرہیرو یامسیح کی منتظر رہتی ہےجسکی وجہ سستی ہےپاکستان سےسب سےزیادہ محبت جتانے والے یورپ اور امریکہ رفو چکر ہونے میں لگے رہتے ہیں.
‏مغربی جمہوریت کا رٹا لگاتےہیں,لیکن پاکستان میں آمریت پسند ہے,اپنے ملک میں سیکولر ہونے کو گالی سمجھتےہیں مگر مودی کی وجہ سے انڈیا کے سیکولرازم کو لاحق خدشات میں نیندیں أڑ جاتی ہیں.مغربی طرزِ زندگی,منہ ٹیڑھا کرکے اردو انگریزی بولنا باعث فخر مگر پاکستان میں ریاست مدینہ چاہیئے.
‏پاکستان کی خدمت میں ہلکان ہوتے ہیں مگر کسی گاؤں دیہات میں تبادلہ ہو تو گھر میں جنازے کا سماں ہوتا ہے. اس معاشرے میں جدت پسندی, ڈائیورسٹی, تہذیب, علم, تحمل و برداشت کیسے آسکتا ہے جس کی مڈل کلاس گردن تک عیاری, مکاری, منافقت اور چھچھورے پن میں دھنسی ہوئی ہو؟؟؟
‏ایک جائزہ لیتے ہیں. مڈل کلاس میں ملائیت,رجائیت, آمریت اور فاشزم کا سب سے زیادہ رجحان ہے. ایوب خان اور مشرف کے دور کو سنہرا دور یہی کلاس کہتی ہے. الیکشن میں دھاندلی صرف 1977 کے الیکشن کو سمجھتی ہے. فاطمہ جناح کے خلاف ایوب کی دھاندلی, یحیح خان کا LFO, ضیا کا ریفرنڈم__
‏__غیرجماعتی انتخابی ڈھکوسلہ,مشرف کاریفرنڈم اور سارے مارشلاؤں کی وکالت(سب نہیں مگر اکثریت)انکا نصب العین ہے. سلمان تاثیر کےقتل کو جائز,عافیہ صدیقی کو قوم کی بیٹی اور ملالہ پر قاتلانہ حملے کو ڈرامہ اور مغرب کی سازش سمجھتی ہے. غرض یہ کہ ہر زلت والا کام انکا اوڑھنا بچھونا ہے.
سعید حسن

Urdu Poetry